UPORABA UI V FILMSKI INDUSTRIJI


Maja Štrukelj

UVOD

Marsikdo, ki se je konec lanskega leta usedel v kino in si ogledal Disneyev novi film Želja (Wish), je iz dvorane odšel razočaran – film preprosto ni imel tistega čara, po katerem so prepoznavni Disneyevi ostali filmi. Veliko ljudi na raznih forumih in socialnih medijih je tako prišlo do istega zaključka: film je bil gotovo napisan s pomočjo umetne inteligence! A zakaj se jim tako zdi? Kako umetna inteligenca deluje v resnici?

RAZPRAVA

Obstaja veliko različnih tipov t.i. umetne inteligence, večinoma v uporabi že veliko dlje, kot bi si mislili. Uporablja se od videoiger do brskalnikov, od algoritmov socialnih medijev do znanosti, a večino teh programov zaradi pogoste uporabe ne prepoznamo več kot umetno inteligenco. Res je tudi, da pri nobenem (tako kot pri trenutno popularnih tipih UI) ne gre za pravo umetno inteligenco, saj ta, kljub svojemu imenu, temelji na strojnem učenju in ni sposobna razmišljanja ter izumljanja novih rešitev kar pomeni, da mora te sestaviti iz že obstoječih podatkov v svoji zbirki podatkov. Zaradi tega so zgodbe, ki jih napiše ChatGPT tako nezanimive in slike, ki jih ustvari tako prazne kakršnegakoli pomena.

Slika 1: Želja (Wish, 2023)

Če upoštevamo to, je takoj jasno, zakaj se Želja zdi kot plod domišljije umetne inteligence – zgodba je dolgočasna in nič novega, likom primanjkuje karakterja in nasploh film deluje kot priročnik, česa ne narediti, če želite ustvariti originalno in nepozabno zgodbo. Tudi ozadja izgledajo prazno in so podobna drugim UI-ustvarjenim slikam, a če ta pogledamo od bližje, so očitno še vedno plod človeške domišljije (pravilno vzporedne črte, ponavljajoči se vzorci…). Predvsem pa ne pomaga, da je Disney umetno inteligenco uporabil tudi za druge projekte.

Slika 2: Poster serije Loki (2023), narejen s pomočjo UI

Kaj pa če naredimo korak stran od spekulacij in se osredotočimo na resnične in preverjene podatke, kako bi se umetna inteligenca lahko uporabila v filmih? Idej seveda ne primanjkuje. Od preprostih idej do pisanja scenarijev, od slik v ozadju do polnih animacij… UI je že sedaj sposobna izvesti marsikatero nalogo, ki je nekdo, ki si želi le končnega izdelka in mu je vseeno, kako do tega pride, morda ne želi izvršiti sam. Največ problemov in vprašanj pa se pojavi na etičnem področju, saj je veliko podatkov, uporabljenih za učenje UI uporabljenih brez dovoljenja avtorjev. To torej pomeni, da razen če npr. Disney ustvari svojo lastno UI in jo uči izključno na lastnih filmih, uporaba UI v njihovih filmih preprosto ne more biti etična. Tudi če bi jim to uspelo, bi to ustvarilo film, sestavljen iz koščkov vseh ostalih Disneyevih filmov, a brez njihovega čara in originalnosti, ki pa ju lahko poustvari le človek.

No ja, kaj pa dobre plati UI? Ta se poleg nadomeščanja človeške kreativnosti lahko uporabi tudi za nadomeščanja malo manj artističnih del. Barvanje črno-belih filmov, izboljševanje kvalitete zvoka in slike… A na žalost UI ni uporabljena kot orodje, temveč kot nadomestilo za poklice in dela, ki že obstajajo in ki jih bodo ljudje zaradi UI tudi izgubili – vse za kak evro več v žepih večmilijonskih korporacij.

Slika 3: Film (neznan), pobarvan s pomočjo UI (2022)

ZAKLJUČEK

Nasploh bo uporaba UI v filmsko industrijo prinesla več slabih kot dobrih posledic, tako za ustvarjalce kot konec koncev tudi za gledalce, saj bomo konec koncev mi tisti, ki bomo gledali UI-generirane filme. Poleg regulacije UI, za katero so se lani s stavko potegovali igralci in režiserji, pa je najboljši ukrep (ki ga lahko izvajamo tudi mi sami) podpiranje manjših, »indie« studiev, ki trenutno vsaj v animaciji izdajajo veliko boljše filme kot marsikateri večji studio.

Slika 4: Wolfwalkers (2020), neodvisni film režiserja Tomma Moorea

Viri:

članek Artificial Inteligence, 2024, wikipedia.com, dostop 23. 5. – 6. 6. 2024 (https://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_intelligence#)

Drew Turney, 2024, autodesk.com, dostop 23. 5. – 6. 6. 2024 (https://www.autodesk.com/design-make/articles/ai-in-the-film-industry)

Molly Chebet, 2024, tnx.africa, dostop 23. 5. – 6. 6. 2024 (https://www.tnx.africa/breaking-news/article/2001490925/pros-and-cons-of-ai-in-film)

članek Wish (film), 2024, wikipedia.com, dostop 23. 5. – 6. 6. 2024 (https://en.wikipedia.org/wiki/Wish_(film))

Avtor neznan, 2023, cbsnews.com, dostop 23. 5. – 6. 6. 2024 (https://www.cbsnews.com/sacramento/news/google-hit-with-lawsuit-alleging-it-stole-data-from-millions-of-users-to-train-its-ai-tools/)

Stewart Townsend, 2024, medium.com, dostop 23. 5. – 6. 6. 2024 https://medium.com/@channelasaservice/exploring-the-impact-of-ai-on-film-production-in-2024-f02da745af00

Slika 1: film Wish (2023), objavljena v članku (Zachary Stewart, 2023, theatermania.com, dostop 2. 6. 2024) (https://www.theatermania.com/news/review-wish-disneys-anarchist-fairytale_1721558/)

Slika 2: poster serije Loki (2023), objavljen na spletu (Marvel studios, 2023, reddit.com, dostop 2. 6. 2024 https://www.reddit.com/r/marvelstudios/comments/15efl7v/official_poster_for_loki_season_2/?rdt=52007)

Slika 3: neznan pobarvan črno-bel film, objavljena v članku (Susanne Filzwieser, 2023, tugraz.at, dostop 2. 6. 2024 https://www.tugraz.at/en/tu-graz/services/news-stories/tu-graz-news/singleview/article/ki-algorithmus-bringt-farbe-in-schwarz-weiss-filme)

Slika 4: film Wolfwalkers (2020), objavljena v članku (Jazz Tangcay, 2021, variety.com, dostop 2. 6. 2024 https://variety.com/2021/film/awards/wolfwalkers-1234941811/)

V eseju nisem uporabila UI.